کد مطلب:43718
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
چرا خداوند در قرآن كريم، بهترين زينت زنان را حجاب آنان ميداند؟
آنچه در قرآن كريم آمده، دربارة كميت، كيفيت و فلسفة حجاب است. آيهاي كه تصريح كرده باشد بهترين زينت زنان، حجاب آنها است، يافت نشد. بله در آيه 31 نور آمده است كه ...وَ لاَيُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلآمَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَيَ جُيُوبِهِنَّ وَ لاَيُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلآلِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآغهِنَّ أَوْ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَآغهِنَّ أَوْ أَبْنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَ َنِهِنَّ أَوْ بَنِيَّ إِخْوَ َنِهِنَّ أَوْ بَنِيَّ أَخَوَ َتِهِنَّ أَوْ نِسَآغهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَـَنُهُنَّ أَوِ التَّـَبِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الاْ ?ًِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُواْ عَلَيَ عَوْرَ َتِ النِّسَآءِ وَلاَيَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَ تُوبُوَّاْ إِلَي اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون;(نور،31)... و زينت خود را ـ جز آن مقدار كه نمايان است ـ آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينة خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود)، و زينت خود را آشكار نسازند مگر براي شوهرانشان، يا پدرانشان، يا پدرشوهرانشان، يا پسرانشان، يا پسران همسرانشان، يا برادرانشان، يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، يا زنان هم كيششان، يا بردگانشان ]=كنيزانشان[، يا افراد سفيه كه تمايلي به زن ندارند، يا كودكاني كه از امور جنسي مربوط به زنان آگاه نيستند، و هنگام راه رفتن پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود (و صداي خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد.) و همگي به سوي خدا باز گرديد اي مؤمنان، تا رستگار شويد!
آن چه ميتوان دربارة حجاب و فلسفة آن بيان كرد اين است كه: عفت و پاكدامني، با آفرينش و فطرت زن به هم آميخته است، و در آفرينش او، جايگاه عظيم و بلندي دارد كه هم خود زنان خواهان عفت و پاكدامني هستند و هم ديگران زن را با اين ويژگي ميخواهند. اسلام نيز آفرينش زن و صلاح و خير جامعه را در نظر گرفته، و حجاب را لازم شمرده تا عفت بروني زن، با عفت دروني او هماهنگ و بنيان خانواده مستحكم گردد و زن همچون كالاي ناچيزي در معرض همگان قرار نگيرد.
قرآن مسأله حجاب را در چند آيه، يادآوري و در بعضي از آنها به حكمت و فلسفة آن هم اشاره كرده است كه برخي از آنها عبارتند از:
1. پاكي دلهاي مردان و زنان و آلوده نشدن آنها: در مكتب قرآن، علاوه بر بهداشت جسمي (كه در دنيا مطرح است) يك نوع بهداشت روحي و رواني هم وجود دارد كه چنانچه مراعات نشود، روح مسموم ميشود، و آثار خطرناكي را در پي دارد كه از مسموميت جسمي به مراتب خطرناكتر است. در برخي آيات، به رعايت اين نوع از بهداشت توصيه شده است.
قرآن، در آية 53 سوره احزاب در مورد روبرو شدن و صحبت كردن با زنان پيامبر ميفرمايد:
...وَ إِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَـَعًا فَسْ ?‹َلُوهُنَّ مِن وَرَآءِ حِجَابٍ ذَ َلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ...; و هنگاميكه چيزي ]از وسايل زندگي را به عنوان عاريت[ از آنان ]=همسران پيامبر[ ميخواهيد، از پشت پرده بخواهيد. اين كار، براي پاكي دلهاي شما و آنها بهتر است.
2. در امان ماندن از اذيت افراد سبكسر: خداوند در آية 59 سوره احزاب ميفرمايد: يَـََّأَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لاِ ّ ?َزْوَ َجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَآءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَـَبِيبِهِنَّ ذَ َلِكَ أَدْنَيََّ أَن يُعْرَفْنَ فَلاَيُؤْذَيْنَ وَ كَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا; يعني: اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسريهاي بلند خود را بر خويش فرو افكنند ]طوري كه زير گلو و سينههايشان پيدا نباشد[ اين كار براي اينكه شناخته شوند و مورد اذيت ]اهل فسق و فجور[ قرار نگيرند، بهتر است، (و اگر تاكنون خطا و كوتاهي از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده و رحيم است.
3. به طمع نيفتادن افراد سبكسر و بيماردل: در آيه 32 سوره احزاب خطاب به زنان پيامبر ـ كه در واقع خطاب به همه زنهاست ـ آمده است: ...به شكل هوسانگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد و در آيه 30 و 31 سوره نور خطاب به پيامبراكرمميفرمايد: قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـَرِهِمْ وَ يَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَ َلِكَ أَزْكَيَ لَهُم...; به مؤمنان بگو چشمهاي خود را ]از نگاه به نامحرمان[ فرو گيرند، عفت خود را حفظ كنند. اين، براي آنان پاكيزهتر است... .
علاوه بر آنچه بيان شد، استواري اجتماع و استحكام پيوند خانوادگي، جلوگيري از چشم چرانيها، حفظ ارزشها، احترامِ زن ـ كه هر اندازه متينتر و باوقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش مرد نامحرم نگذارد به احترامش افزوده ميشود ـ از ديگر علتها و فلسفههاي حجاب است كه از آيات و روايات استفاده ميشود.(جهت آگاهي بيشتر ر.ك: مسأله حجاب، مرتضي مطهري، انتشارات صدرا / فلسفة حجاب، علي محمدي، انتشارات ارم.)
نكته پاياني اين كه، حجاب زنِ، مربوط به خود زن يا شوهر نيست تا در صورت رضايت آنان مانعي براي بيحجابي نباشد; بلكه حجاب حق الهي است. چون حرمت و حيثيت زن در قرآن به عنوان حق اللّه مطرح است، و خداي سبحان زن را با سرماية عاطفه آفريد كه معلم رقّت باشد، و پيام عاطفه بياورد; اگر جامعهاي اين درس رقت و عاطفه را ترك نمود، و به دنبال غريزه و شهوت رفت، به همان فسادي مبتلا ميشود كه در غرب ظهور كرده است، كه زن به عنوان يك كالاي تبليغاتي يا آلت شهوتراني مردان و يا... مطرح است.(ر.ك: زن در آيينة جلال و جمال، ص 424 ـ 426، مركز نشر فرهنگي رجأ.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.